Internet VS Retail

July 2, 2019
thumbnail-5d0c2b1784449c5ed694b10774950d71-1200x600-1200x600.jpeg

Som Internetoperatör ser man naturligtvis positivt på att användandet och behovet av våra tjänster hela tiden ökar.

En del som driver detta är den allt ökade e-handeln. E-handeln tar hela tiden marknadsandelar och nya aktörer etablerar sig snabbt. Men det finns en bieffekt. Butiksdöden.

Att Internet betyder oerhört mycket i vår vardag råder det ingen som helst tvekan om. “Allt” finns numera tillgängligt alltid. Internet är ett fantastiskt kommunikationsmedel och en otrolig källa till information. Här finns dessutom tjänster som ger tillgång till spel, musik, film och massor av underhållning. Självklart finns det också mindre trevliga aktiviteter ute på “nätet”. Brottslighet, mobbning, propaganda är tyvärr också alltför förekommande, men det speglar också samhället i stort. Både bra och dåligt existerar.

E-handeln har öppnat upp helt nya möjligheter för oss vanliga konsumenter. Helt plötsligt får vi tillgång till, bokstavligt talat, hela världen. Prylar, märkeskläder, mat, verktyg osv. Vi kan välja från en oändligt stor marknad och det är precis det vi gör. Vi konsumerar för glatta livet. Och det är väl bra för då “snurrar hjulen” och det, i sin tur, är ju bra för ekonomin i stort, eller? Nja, riktigt så enkelt är det inte.

För medan vi beställer fyra par jeans på Zalando och skickar tillbaka tre samt lägger en order på två drönare som vi direktimporterar från China (två, ifall en skulle gå sönder), så går våra lokala handlare på knäna, stadskärnor dräneras och tusentals arbeten försvinner. Dessutom, kan man väl tycka, att när miljödebatten är som hetast skickar vi varor inklädda i plast och kartong, fraktade av flyg, båt och lastbilar. Så långt ifrån ett miljötänk man kan komma (förvånad över att detta inte uppmärksammas mer).

Och då börjar man undra. Är det framtiden vi tittar in i nu? Man sitter framför datorn och beställer prylar för att sedan köra o hämta dem på en bensinmack och sedan skickar man tillbaka det som man inte vill ha?

Praktiskt då man inte behöver träffa någon, inte prata med någon och faktiskt knappt behöver lämna hemmet överhuvudtaget. Och vad behöver vi då levande stadskärnor till? Bekvämt och billigt är dagens keywords. Lite överdrivet, javisst. Men inte alltför långt borta från verkligheten.

Men är det såhär vi vill ha det? Vill vi ta bort den fysiska handelsplatsen och därmed eliminera massor av möten människor emellan? Vill vi inte ha en levande stad med mångfald och puls? Jo, när vi rannsakar oss själva, så är det väl ingen som vill ha ödestäder, eller att massor av människor inom retail skall förlora sina arbeten.

Finns det då verkligen inte några mellanting där den digitala handeln kan leva i symbios med den traditionella fysiska?

Varbergsbaserade bolaget Vertiseit har till exempel kommit långt i den här frågan och arbetar i allra högsta grad med att tekniskt  föra den digitala upplevelsen in i den fysiska butiken. Mycket möjligt att här finns en komponent som kan bidra till att rädda retail i framtiden.

Ett annat spår, som är betydligt mindre avancerat, är kanske att vända på affärsmodellen. Till exempel så önskar den fysiska butiken fler besök, samtidigt som man måste vara konkurrenskraftig på nätet.

För kunden är det två saker som är överlägset viktigast. Plånboken och bekvämligheten. Man vill få ett bra pris och kunna beställa på ett smidigt sätt.

Skulle detta gå att koppla ihop? En idé kan väl vara att låta kunden beställa bekvämt på nätet, men ge rabatt om varan sedan hämtas upp i butik. Exempelvis,  kostymen kostar 2000.- om du beställer den direkt på nätet, men väljer du att hämta upp i butik så kostar den 1700.-. Ett collect-in-store-koncept där butikens priser är bättre än nätets.

Belöna kunden för att hen kommer på besök och ger den fysiska butiken möjlighet, inte bara till mer “spring”, utan även goda förutsättningar till merförsäljning och att få visa upp den fysiska butikens överlägsenhet i service och kundupplevelse.

Kanske ett sätt att åter dra folk till centrum och dess verksamheter. Värt att prova?

I egenskap av ledare för en telekomoperatör, så hoppas jag innerligt att Internet fortsätter att spela en stor roll i våra liv och att efterfrågan av våra tjänster fortsätter öka, men inte på bekostnad av den fysiska mötesplatsen utan snarare i symbios med den.